JAK-bankens ränta – i en tid då det dolda blir synligt

september 1, 2013 8 Kommentarer »
JAK-bankens ränta – i en tid då det dolda blir synligt

JAK-bankens ocker – en fälla för Sveriges muslimer

Besvarat av Shaykh Ahmad ‘Ali al-‘Adani

översatt av ‘Abdalmumit al-Rusi

***

Bismillahi r-Rahmani r-Rahim

As-salaamu alaykum,

Jag har en fråga. Här i Sverige har vi en bank som påstår sig inte ta någon ränta. Banken tar dock en avgift för administrativa kostnader. Denna avgift varierar beroende på storleken av det belopp som du lånar från banken. Avgiften utgår som en procentsats på beloppet som du lånar från banken.

Till följd av att banken gör gällande att någon egentlig ränta inte tas ut och att man enbart får betala en avgift för administrativa kostnader vill jag därför veta huruvida det skulle vara tillåtet (halal) att ingå en sådan lånetransaktion eller om detta skulle vara förbjudet (haram).

Svar:

Det du har beskrivit är ren riba (ränta). Låt oss klargöra vissa saker för dagens muslimer: Ett lån är ett rent benefikt kontrakt. Det är därför som det definieras som qard hasan= ett gott lån. Ett lån är enbart för att gynna låntagaren. Om du gör vinstgivande affärer av lån så är detta en paradoxal självmotsägelse: du kan inte bedriva en affärsverksamhet med benefika transaktioner. Det är ett existentiellt oxymoron. Allting som föreskrivs utöver det utlånade beloppet, i samband med återbetalning, är riba. Detta är den första punkten. En andra punkt är följande: banken som du har beskrivit agerar inte som en ren magasinering (ingen bank skulle göra så och tjäna miljoner bara genom förvaring), och om det vore så skulle banken debitera ett fast belopp för förvaringstjänsten utan att ändra debiteringen baserat på storleken av det belopp som lånats ut. För det tredje: hur man än ser det så innebär den aktuella transaktionen följande: att banken utarrenderar (hyr ut) fantasipengar i andra hand. Banken agerar som en andrahandsuthyrare av fungibla ting (dvs saker som är utbytbara) som förvandlats till icke-fungibla ting. Haramharamharam. Lagen är klar och tydlig. Det som är haram är klart och tydligt och likaså är det som är halal klart och tydligt.  Det vi behöver är blott att muslimernas hjärtan blir rensade från föroreningar så att de även förtydligar sin syn. Under tiden, så länge vi är tvingade att använda förbjudna bankpengar, hämta dem där de kostar minst, i den utsträckning som behövs för att täcka dina basala behov.

För vidare läsning om haram-pengar, var god läs:

Zakat på bankpengar – ett vara eller icke-vara?  

Papperspengar – är det ett giltigt betalningsmedel?

8 kommentarer

  1. 1 30 november, -0001 på 00:00 - Reply

    Fred vare med er,

    Jag har haft diskussioner i detta ämne, där folk har påstått att eftersom det inte finns muslimska banker i Sverige så är man ”tvungen” att göra dessa transaktioner. Med tvungen menar de att man annars får betala hyror hela tiden och kommer aldrig att ha det bra ekonomiskt.

    Ett annat argument är att ”men allt är ju riba och haram här”, med det menar man att pengarna i väst är nästan alltid blandade med riba.

    Jag har blivit frustrerad över båda argumenten och därför forskat lite på egenhand.

    Båda argumenten är ej giltiga ursäkt för att ordet tvungen ska uppfyllas. Att vara tvungen är när man annars inte har ett tak över huvudet.

    Referens: fatwa nr: 102645
    http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&lang=A&Id=102645

    Länken ovan ger texten på arabiska, så jag har läst det på arabiska. Om man inte kan arabiska kan man högerklicka –> översätt. OBS, det kan ge fel översättning.

    Jag har gjort lite forskning runt det ämnet, läst många fatwa och fiqh runt det ämnet. هيئة الفتاو, gruppen som utfärdar fatwa. Är 100% överens om samma fatwa.

    Jag har också velat köpa en ett hus, men det finns inga muslimska banker i Sverige. Det som är närmast är Islamic Bank i england och jag tror inte att de lånar till någon som inte bor i england. Har dock hört att de har planer på att öppna ett kontor i Sverige.

    Jag har även läst, om de olika metoderna som som används för att inte bryta mot sharia, murabaha, istithna, Musharaka och ijara.

    Jag är inte klar med min lilla forskning kring detta. Jag ställer ändå frågan, finns det någon lösning till detta?
    Kan inte vi muslimer i Sverige gå ihop för att få en muslimsk bank i Sverige?nn1

  2. B. Muhammad 19 oktober, 2013 på 05:19 - Reply

    Assalamu aleikum
    JAK är såvitt jag kan förstå ett medlemskooperativ där man gemensamt äger aktier i annan verksamhet. På vad sätt är det riba ?? Det är väl tillåtet att investera sina sparade medel i produktiv verksamhet, vare sig man äger dem individuellt eller kollektivt?!

    Jag tycker detta behöver kommerteras mer seriöst, och det vore också bra med hänvisning till en riktig fatwa.

  3. 'Abdalmumit 19 oktober, 2013 på 11:09 - Reply

    Wa alaykom as-salaam

    Frågan är ställd utifrån följande information om lånevillkoren på banken: http://jak.se/privat/lana/avgifter-och-insatser-hos-jak#.UmJWdYcaySM

    Huruvida låntagaren utöver lånetransaktionen även äger aktier tillsammans med andra låntagare/långivaren ändrar ju inte lånets villkor och karaktär.

    Om exempelvis A och B äger tillsammans aktier och A vill låna pengar från B, påverkas ju inte bedömningen av lånets tillåtlighet av det förhållande att A och B äger aktier ihop. Det som är relevant är istället villkoren för lånet.

    Hoppas detta förtydligar det aktuella spörsmålet.

  4. Bosteya Hussein 19 november, 2014 på 21:57 - Reply

    Hej vad har denna bank för krav för att låna pengar till folk?kan en person som har skulder få låna om man har fast jobb? Svar gärna snarast.
    Med vänlig hälsning,
    Bosteya Hussein.

  5. Ahmed 19 augusti, 2015 på 10:02 - Reply

    Asalamo aleykum

    I frågan som ställs ovan lämnar frågeställaren ut en detalj som jag ifs inte är säker på ifall det förändrar svaret men ändå:

    När JAK banken tar ut sin avgift så stämmer det att avgiften varierar beroende på beloppet du lånat. Dock så ska man tillägga att banken i sig ägs (bokstavligen) av människorna som lånar / sparar pengarna. Så den där avgiften är således delvis en investering och inte enbart en avgift för att du fått låna. Dessutom så finns det ingen i andra änden av detta lånet som gör en vinst. Är det ribba om ingen tjänar på den kostnaden du uppoffrat för att få låna?

    Tack !

  6. Serkan 14 mars, 2016 på 20:49 - Reply

    Salam aleikum broder!
    Jag har en fråga. Jag köpte motorcykel för en månad sen och den är räntefritt i 24 månader. Men oavsett om du lånar med ränta eller räntefritt så tar dem en uppläggningsavgift på 495 kr en gång och aviseringsavgift 45kr varje månad är det haram? Jag frågade om dem kommer att tjäna på det här, så sa dem inte om jag betalar enligt kampanjvillkoren.
    Jag ville vara säker för säkerhetskull.

  7. Hamza Ali 15 mars, 2016 på 10:22 - Reply

    Hej
    Detta är jätte tråkigt för min del då jag har redan köpt bostad med Jakbank efter att få höra att det vara halal.

    Jag undrar vad jag ska göra nu? HJÄLP

  8. Serkan 15 mars, 2016 på 12:57 - Reply

    Glömde säga att min lån är från Wasa kredit

Skriv en kommentar