Tio råd innan man debatterar som facebook-sufi

augusti 6, 2016 Ingen kommentar »
Tio råd innan man debatterar som facebook-sufi

Följande text presenterar tio grundläggande IRONISKA råd som varje argumenterande facebook-sufi bör ta del av innan han eller hon ger sig in i facebook-debatter. [OBS! Denna text är inte riktad mot specifika individer utan handlar om ett generellt fenomen. Den är dessutom grovt överdriven för att – med en viss dos av komik – illustrera detta fenomen och dess problematik. Och ja, artikeln gör sig skyldig till alla logiska felslut och halmgubbe-argumentationer du kan tänka dig – det är liksom det som är poängen!]

  1. Personlighetsattack: Attackera meningsmotståndarens karaktär och karriär, inte hans argument; är personen inte lärd så påtala detta i varje mening på ett nästintill hånfullt sätt, även om det han säger råkar vara korrekt. Detta gäller särskilt om personen inte har studerat på typiska sufi-skolor, eftersom personer som talar utan att ha studerat på dessa ställen är olärda och bör därför förlöjligas.
  2. Överdrifter: Överdriv motståndarens argument enligt halmgubbemetoden och attackera därefter dessa överdrivna argument. Om meningsmotståndaren invänder kan du alltid påpeka att han inte är lärd eller åtminstone att de inte har studerat traditionell islam (som dina lärare).
  3. Generalisera: Fokusera på de allra sämsta individerna och idéerna/handlingarna associerade med din meningsmotståndares rörelse (vanligtvis salafismen) och gör dessa till representativa för meningsmotståndarens rörelse. Om någon påpekar att du generaliserar så kan du alltid tala om för dem att de inte är lärda eller att de inte har studerat traditionell islam. Om de kritiserar dig så bör du även be dem att sluta kriga mot awliya’ (Guds vänner).
  4. Resonera i cirklar: Utgå alltid från att alla dina premisser och slutsatser är korrekta – oavsett sammanhang. Det du säger är sant eftersom dina lärare har sagt samma sak och det dina lärare säger är sant eftersom du säger att det är sant. Om någon ifrågasätter det du säger så tala om för dem att de inte är lärda eller att de inte har studerat traditionell islam. Om du känner dig extra pressad kan du behöva kalla dem för wahhabiter.
  5. Falsk dikotomi eller ikhtilaf-dimman: Presentera diskussionsfrågan som svart eller vit; antingen har din sufigrupp rätt eller så har din meningsmotståndare rätt (fast du har alltid rätt) – det kan aldrig vara så att båda har fel, båda har rätt eller att sanningen ligger mittemellan. Om denna taktik inte fungerar så ta skydd i den eviga ikhtilaf-dimman och hävda att allting är en fråga om ‘giltiga meningsskiljaktigheter’ (ikhtilaf). Denna senare taktik får dock bara användas om det gagnar ditt eget argument, men aldrig om den gagnar motståndaren. När du talar om ikhtilaf så är det även viktigt att påpeka att din meningsmotståndare är olärd och inte har studerat klassisk islam. Kom ihåg att ikhitlaf är en nådegåva (rahma) till dig och din grupp – inte till dina meningsmotståndare.
  6. Delegera till de lärda: Om debatten hettar till och du får svårt att svara på meningsmotståndarens frågor så kan du säga, ”Vi är bara vanliga muslimer så vi överlåter detta till de lärda.” Det innebär att du överlåter det till de lärda som håller med dig, eftersom alla andra lärda egentligen är olärda och inte har studerat traditionell islam. De flesta som inte håller med dig är i själva verket wahhabiter. Faktumet att de kritiserar dig visar att de vill starta krig mot awliya’ (Guds vänner)
  7. Bevisbördan är aldrig din: Överlåt alltid bevisbördan åt din motståndare – oavsett om det är du eller han som ifrågasätter ett resonemang. Om din meningsmotståndare påpekar att du saknar giltiga bevis för det du säger, så är ändå hans uppgift att bevisa med fullständiga bevis att du har fel. Anledningen är att du har suttit med riktiga lärda och din meningsmotståndare förmodligen är en olärd wahhabi. Du bör även komma ihåg att de enda giltiga bevisen är de bevis som bevisar din åsikt. Saker som går emot din åsikt är egentligen inte giltiga bevis; de bara framstår som bevis för att folk har influerats av wahhabiter.
  8. Generell godhet och specifik ondska: Tala mycket i generella termer om nåd (rahma), kärlek (mahabba), broderskap (ukhuwwa) och goda tankar om varandra (husn al-dhann), men bedriv samtidigt hånfull mobbning av alla dina specifika meningsmotståndare. Kom även ihåg att varje gott ord från en meningsmotståndare kan vara en fälla. Ta därför ingen risk, utan attackera och håna din meningsmotståndare oavsett om han eller hon verkar trevlig. Egentligen kan alla som du inte är nära vän med vara potentiella meningsmotståndare, så det kan vara säkrast att mobba alla du inte känner. Om någon påpekar att du är elak mot stackars oskyldiga systrar och bröder i tron, så påpeka att de saknar adab (”vett och etikett”) och att de borde göra något vettigare än att kriga mot awliya’ (Guds vänner).
  9. Sök inga ursäkter för meningsmotståndare: Så länge folk håller med dina åsikter så kan du söka tusentals ursäkter för alla misstag de begår, men så fort någon inte håller med dig så måste du attackera och förlöjliga dem. Det viktigaste är att du har mycket goda tankar (husn al-dhann) om sufis som spelar haram-musik, free-mixar mellan könen, avtäcker sin nakenhet (‘awra) och sysslar med allehanda religiösa innovationer (bida’) – åt dessa kan du hitta på oändligt många ursäkter. Däremot får du aldrig ha goda tankar (husn al-dhann) om en salafi som försöker följa den profetiska sedvänjan så gott han eller hon kan – åt dessa får du aldrig någonsin hitta på en enda ursäkt eller positiv tolkning! Som man brukar säga, ”Ett sufi-misstag är inget misstag, men ett salafi-misstag är två misstag för många”.
  10. Använd adab-kortet: Det är viktigt att du alltid visar god karaktär och gott uppförande (adab). Det finns tre villkor för att du ska räknas som en person med god adab: (1) att du är snäll mot alla som håller med dig, (2) att du hånar och förlöjligar alla som inte är med dig och (3) att du ständigt påpekar till de som inte håller med dig att de saknar adab. Det är nämligen ett tecken på dåligt uppförande och avsaknad av adab att inte hålla med dina åsikter. Om någon påpekar att du saknar adab och beter dig dåligt så beror det på att de är olärda och förmodligen wahhabiter.

Avslutningsvis, kom ihåg att ironi aldrig är roligt när det riktas mot dig och din grupp, men ack så roligt när det riktas mot dina meningsmotståndare!

Skriv en kommentar